Maksuton laulujuhlaohjelmiston koulutuspäivä

toteutettiin  la 11.3.2017 Helsingin Kallion ala-asteella. Sulasolin laulujuhlat tulee olemaan huikea kuorotapahtuma, ja varmasti unohtumaton kokemus suurkuoroineen. Tarjosimme mukaanlähtijöille mahdollisuuden harjoitella ohjelmistoa ilmaiseksi niiden kuoronjohtajien ohjauksessa, jotka tulevat johtamaan viihdekuoroliiton osuudet laulujuhlilla.   Koulutuspäivä eteni seuraavasti: klo 10-12.30 ohjelmiston harjoittelua vetäjänä Pekka Nebelung – kuoronjohtaja, muusikko, säveltäjä, sovittaja   klo 12.30-13.30 Lounastauko     klo 13.30-16 ohjelmiston harjoitusten vetäjänä  Kati Sannelvuo – Viihdekuoroliiton taiteellinen johtaja, kuoronjohtaja, muusikko, säveltäjä, sovittaja     Pitkäaikainen Viihdekuoroliiton hallituksen jäsen ja entinen puheenjohtaja Pekka Nebelung yllätettiin Viihdekuoroliiton toimesta palkitsemalla hänet kultaisella ansiomerkillä, sekä kunniajäsen Arja Seppäsen suunnittelemalla pronssikorulla.

Odotettu VKL:n koulutus 12.3.2017

Viihdekuoroliitto järjesti kevään 2017 koulutuksen sunnuntaina 12.3. Helsingin Kallion alakoulussa yhteistyössä opetuskeskus Siviksen kanssa. Tällä kertaa kouluttauduttiin viihteellisen kuorolaulun saloihin syventymällä MERZI RAJALAn rytmipajassa kinesteettisen oppimisen kautta etsimään rytmimusiikin groovea sekä REETA VESTMANin soundipajassa tutustumaan erilaisiin rytmimusiikin äänenlaatuihin oman ilmaisun rikastamiseksi ja kunkin laulettavan kappaleen sanoman ilmentämiseksi. Ilmoittautumisten ja alkuinfon jälkeen Viihdekuoroliiton taiteellinen johtaja Kati Sannelvuo herätteli osallistujat kohti intensiivistä päivää ääni- ja kehoverryttelyin sekä tanssin energisoivin keinoin. Koulutus toteuttiin kahtena yhtäaikaa tapahtuvana workshoppina ja kaikki osallistuivat molempien pajojen ohjelmaan. Merzin rytmipajassa huomattiin, että yhteisen sykkeen saavuttaminen joukossa (kuorossa) voi olla haastavaa. Pelkällä perustempon ajattelulla ei saavuteta täsmällistä yhteistä sykettä, saati

VKL:n monipuolinen koulutuspäivä laulajille, kuorolaisille ja kuoronjohtajille Lohjalla 1.10.16

Viihdekuoroliiton väki haluaa tarjota parastaan jäsenilleen sekä myös muille musiikista kiinnostuneille. Siksi tartuimme Kuorotellen katselmuksessa tuomaristolta saatuun palautteeseen ja räätälöimme syksyn koulutuksemme sen pohjalta palvelemaan kuorojemme tarpeita. 1.10.2016 Kanneljärven opistolla Lohjalla avautuu huikea koulutusanti: Ira Kaspi – Jazz-laulaja, laulunopettaja, Estill CMT candidate – Aiheenaan ”Laulutekniikka ja eri äänilaadut terveen äänen ja yhteisen soinnin pohjana” Luento 1 h 15 min sekä kolme workshoppia á 1 h 15 min ” Käytännön harjoitteita luentoaiheesta” Hanna-Maria Helenius – Laulaja, Higher Ground -gospelkuoron johtaja – Aiheenaan ”Laulajan rytmikoulu – miten saada biisi svengaamaan? kolme workshopia á 1 h 15 min Säde Bartling – Säveltäjä, sovittaja,