Lapsen tähden stipendit 2014

Lapsen-tahden-stipendit-web300Viihdekuoroliitto ry. jakaa stipendejä vähävaraisten lasten ja nuorten musiikkiharrastukseen pariksi vuodeksi kerrallaan.

Vuoden 2014-2016 stipendihakemusten viimeinen jättöpäivä oli 28.2.2014. Lopullisen valinnan stipendiaateiksi teki Viihdekuoroliiton hallitus ja päätöksistä ilmoitettiin hakijoille henkilökohtaisesti.
Lapsen tähden hyväntekeväisyyskonsertin  tuotto suunnattiin helmi-maaliskuussa 2014 jaettuihin musiikkistipendeihin, joiden tarkoituksena on tukea vähävaraisten suomalaisten lasten musiikkiharrastusta. Suuren panoksen orkesterisoittimien hankintaan tarjosi Tampereen musiikki. Jakoon saatiin kuusi (6) stipendiä, jotka sisältävät kukin kahden vuoden lukukausimaksun musiikkiopistoon sekä orkesterisoittimen.
Orkesterisoittimen valintaa stipendin sisällöksi perustelee Viihdekuoroliiton puheenjohtaja, musiikinopettaja ja muusikko Pekka Nebelung seuraavasti: ”Teini-iässä trumpetti oli minulle paras ystävä. Se ystävä joka lohdutti kun oli vaikeaa ja jonka kanssa jaoin ilot ja surut. Myös kuorolaisena ja nyt myöhemmin kuoronjohtajana olen saanut suunnattoman määrän positiivista voimaa ja rakkaudentäyteistä energiaa. Musiikin voima on varmasti meille kaikille muodossa tai toisessa tuttu. Mutta ainoastaan ne, jotka saavat tehdä musiikkia yhdessä muiden kanssa tuntevat sen yhteenkuuluvuuden tunteen mikä syntyy yhdessä tekemisestä. Muusikkous ei saisi olla kiinni rahasta.”
Viihdekuoroliiton tavoitteena on madaltaa taloudellisia esteitä musiikkiharrastuksen tieltä, sillä musiikki toimii paitsi kanavana itse- ja tunneilmaisuun, se mahdollistaa myös vuorovaikutuksellisuuden sekä tuottaa elämyksiä. Musiikilla on myös myönteinen vaikutus tarkkaavaisuuteen, motorisiin ja kielellisiin taitoihin sekä matematiikan oppimiseen.